הצעות לשיפור מתווה קליטת הפליטים מאוקראינה - עורך דין ורשה

ריבל 18 תל אביב

משרד

077-9975746

קביעת פגישה

03-5615845

שירות לקוחות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הצעות לשיפור מתווה קליטת הפליטים מאוקראינה

להלן במרוכז הבעיות במתווה הנוכחי, אותו הציגה שרת הפנים שקד ביום 13.3 ביחס לקליטת הפליטים מאוקראינה, לצד ההצעות לפתרונן, כפי שנוסחו במשרד עו"ד תומר ורשה.

המתווה המוצע אינו נשען על דעה פוליטית, אלא על אדנים משפטיים ומוסריים, באופן שיציג את מדינת ישראל בצורה מיטבית בעולם:

המתווה נכון להיום

  1. קרובי משפחה או בני זוג של אזרחים ישראלים או תושבי קבע – יוכלו להיכנס ללא מכסה. לגבי אחרים – נקבעה מכסה של 5000 איש, מתוכם כ-2,500 כבר נכנסו נכון ליום ראשון בערב והערכת רשות האוכלוסין היא שהמכסה תספיק לשבוע הקרוב בלבד.
  2. יש חובה לקבל אישור עלייה למטוס לאחר מילוי בקשה מקוונת. בלי אישור כאמור לא תתאפשר עלייה למטוס.
  3. עם סיומה של המכסה או כעבור שבועיים (לפי המוקדם מביניהם), תיבחן המכסה מחדש.

בעיות במתווה:

  1. אין הגדרה ברורה של מהי קרבת משפחה (מה לגבי אח של ישראלי המגיע לארץ עם אשתו וילדיו – האם נחשבים "קרובי משפחה"? מה לגבי בני משפחה של אישה הנשואה לאזרח ישראלי ואוחזת בתושבות ארעית א/5 – האם הם "קרובי משפחה" של ישראלי?)
  2. יש התעלמות ממשפחות של תושבים ארעיים או נושאי אשרות ב/1 בהליך מדורג, יש התעלמות ממשפחות של עובדים זרים אוקראינים (שעלולים לנטוש עבודתם בתחום הסיעוד ולהותיר קשישים ונכים ישראליים ללא טיפול סיעודי), יש התעלמות מחברים ומכרים של ישראלים וממי שחיו כאן שנים רבות באופן חוקי בעבר.
  3. אין אפשרות לאישור מקרים הומניטריים חריגים (מצב רפואי ואח').
  4. קיים קושי לתעד ולנהל רישום מסודר לאור ההגדרות המפוזרות.

הצעות לשיפור

אנו לא רואים הסתערות של אלפי אנשים ביום על גבולות ישראל, אלא מרבית הפליטים נשארים באירופה (אשר פתוחה בפניה לחלוטין לרבות אישורי שהייה ועבודה לשנה). לישראל מגיעים בעלי זיקה לאזרחי ישראל ולאחרים השוהים בארץ. לכן, מוצע כדלקמן:

  1. למשך השבועיים הקרובים לפחות – ותוך כדי בחינת כמות הנכנסים – ביטול המתווה ושמירת המצב החוקי הקיים, המאפשר כניסת אזרחים אוקראינים, כשלבקר הגבול הסמכות לסרב כניסה במקרה פרטני של נסיבות שליליות מובהקות
  2. לחילופין בלבד – השארת הצורך בקבלת אישור מוקדם לעלייה למטוס, אך תוך ביטול המכסות (פנקסני, קטנוני, ומיותר – אם המכסה תתעדכן – זוהי פיקציה, ואם לא – זה לא ראוי. כך או כך זה פוגע בתדמית של ישראל בעולם ללא צורך).

מתן אישורי כניסה לכל מי שיש לו מזמין שהוא אזרח ישראלי, תושב קבע, תושב ארעי א/5, עובד זר אוקראיני בעל אשרה בתוקף או שוהה אחר כדין – תוך התחייבות ליציאה מהארץ במועד שייקבע. המבחן הוא קיום מזמין השוהה בארץ כדין (לאו דווקא קרוב משפחה).

מתן אפשרות לאישורים חריגים לכניסה ללא מזמין – קטגוריה הומניטרית כללית בנסיבות מיוחדות.

  1. קבלת החלטות לאישורי עלייה למטוס בתוך 24 שעות מהגשה.
  2. קביעת מנגנון יעיל, מהיר ומפוקח של ביקורת מנהלית פנימית וכן ביקורת שיפוטית (במקרים של טעות בבדיקת הנתונים או במסקנות, חשוב מנגנון אפקטיבי לביקורת ייחודית).

עו"ד תומר ורשה מסר: "ניסחנו בפירוט את הבעיות במתווה הנוכחי ואת ההצעות לשיפורו. אנו מקווים שממשלת ישראל תאמץ את הנקודות הנדרשות, וכך ייחסך הדיון בבג"צ. ראוי שממשלת ישראל תהא זו שקובעת ומנהיגה מתווה שיהיה הומאני, ערכי וחוקי, אך אם המתווה יישאר כפי שהוא – אנו סומכים על ביהמ"ש העליון שייתן מענה".

לעתירה המתוקנת לחצו כאן

 

 

 

 

אולי יעניין אותך גם ...

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן