אשרות עבודה

עו"ד בני זוג מעורבים – נשואים

הזמנת בני הזוג מחו"ל

התחתנתם עם בן/בת זוג בעל/ת אזרחות זרה ואתם מתכננים להקים יחד בית בישראל? מזל טוב! אם אתם יהודים, הרי שהחתונה התרחשה בחו"ל, כי יהודי לא יכול להתחתן בארץ למי שאינו יהודי.

בניגוד למה שבני זוג רבים חושבים, ישנה חובה להזמין בני זוג זרים לישראל, בעת שאלו שוהים בחו"ל, בטרם יכנסו לישראל, גם במקרים בהם בני הזוג הינם אזרחי מדינה שאינה מצריכה ויזה לצורך כניסה לישראל.

הגשת בקשה להזמנת בני זוג הינה פרוצדורה הדורשת קביעת תור במשרד הפנים באזור מגורי האזרח הישראל והגשת תעודות ציבוריות מקוריות ומאומתות מארץ המוצא של בני הזוג הזרים המתורגמות על ידי נוטריון, ובנוסף, הגשת ראיות למכביר למשרד הפנים אודות קיום הקשר הזוגי בינכם (ברמת התכתבויות בוואטסאפ, מכתבים, קבלות, תמונות וכד') והוכחות למרכז חיים בישראל (ברמת הגשת חשבונות חשמל וארנונה 12 חודשים אחורה), ועוד, ועוד.

מבולבלים? אין פלא, שכן לרוב זו הפעם הראשונה עבור בני הזוג בה הם נדרשים להנפיק מסמכים מסוג זה, לתרגמם, לאמתם, רוב האנשים אינם מודעים באילו מדינות ניתן להשיג תעודת אפוסטיל לאימות ובאילו נדרשת שרשרת חתימות, ומה זה בכלל שרשרת חתימות.

עם זאת, על אף שמדובר ברשימת מסמכים מורכבת וארוכה, הכוונה וייעוץ נכונים יקלו בהליך ויכולים לחסוך עוגמת נפש רבה אל מול משרד הפנים, ולעיתים אף למנוע את סגירת הבקשה, שכן במידה ואין את כלל המסמכים במועד הגשת הבקשה, נקבע זמן קצוב לצורך השלמת המסמכים החסרים. נדגיש, כי ישנה חשיבות שהמידע והמסמכים אותם מוסרים למשרד הפנים יהיו מדויקים, שכן משרד הפנים בודק אותם בדקדוק תוך בחינת המניעים להגשת הבקשה, וזאת כדי חלילה להימנע ממצב של אישור זוגיות פיקטיבית. לכן ישנה חשיבות לליווי וייעוץ משפטי מטעם גורמים בעלי הניסיון והידע, שכן בכך ניתן למנוע תקלות מצערות אשר עלולות לגרור אתכם להליכים משפטיים יקרים וארוכים, והכל רק בכדי לממש את זכותכם שבדין. למשרדנו ניסיון רב שנים בכל לשכות משרד הפנים ברחבי הארץ, ואנחנו יודעים לאבחן בין דרישות לגיטימיות וסבירות  של משרד הפנים לבין דרישות מופרכות ומיותרות, ובכך למנוע בזבוז של משאבים וזמן עבור לקוחותינו.

חשוב לציין, כי ישנם מקרים בהם בני הזוג הזרים שוהים בישראל, והדבר לא נעשה מתוך ניסיון "לעקוף" את הרשויות והנהלים, אלא מתוך חוסר ידיעה. משרדנו ייצג לא אחת בני זוג במצבים אלו, ולמרות התעקשות משרד הפנים הצלחנו להסדיר את מעמדם של בני הזוג הזרים מבלי שאלו יצאו את ישראל. זכותכם לחיי משפחה הינה זכות חוקתית ובהיעדר מניעה ממשית אין כל סיבה לפרק את התא המשפחתי. במצבים אלו ייצוג משפטי איכותי ומדויק ימנע את הפרידה הכפויה ויסייע לכם לממש את זכותכם לחיי משפחה.

  • א' ע' וג' הינם בני זוג נשואים, שנסיבות החיים הובילו לחזרתה של ג' למדינת מוצאה למשך כמה שנים. לאחר מכן חזרה ג' לישראל בכדי להתאחד עם בעלה ונכנסה לישראל באשרת תייר שניתנה לה למשך חודש ימים. משרד הפנים התעקש כי היא תצא את ישראל בטרם יבחן את בקשת בני הזוג להסדיר את מעמדה בישראל, אולם היות ובני הזוג פנו אל משרדנו, הצלחנו להגיש את הבקשה, לערוך ראיון ולהסדיר את מעמדה של ג' בישראל, מבלי שהיא תיאלץ להיפרד מבעלה ולשוב למדינת מוצאה לצורך הזמנתה.

 

בני הזוג בישראל מה עכשיו?

כניסת בני הזוג לישראל הינה רק השלב הראשוני בבקשה. עם כניסתם לישראל, יקבל בן הזוג הזר אשרת עבודה ושהייה בישראל למשך חצי שנה. במהלך חצי השנה הזו, משרד הפנים יבחן את הבקשה לעומק, לרבות בחינת בני הזוג אודות כנות הקשר תוך עריכת ראיון.

ראיון

הכלי השימושי ביותר העומד לרשות משרד הפנים הינו ראיון של בני הזוג (בנפרד) לצורך בחינה כנות הקשר בלבד. על אף שמדובר בכלי רציונאלי והכרחי לצורך בחינת כנות הקשר, לא אחת מוצאים עצמם בני הזוג לחוצים/חוששים, שכן מעולם לא עמדו סיטואציה דומה המזכירה חקירה, ולעיתים אף נמענים מלספר פרטים, אשר הם טועים לחשוב שהם אינם רלוונטיים ו/או עלולים לפגוע בבקשתם.

לא אחת נוכחנו לגלות כי גם זוגות אמיתיים נכשלים בראיון זוגיות, דבר אשר עלול לקרות מכמה סיבות.

ראשית, כאמור, לא אחת בני הזוג לחוצים מאוד, שכן מדובר בסיטואציה לא שגרתית בעליל, בה אדם זר שואל אותם שאלות חודרניות הנוגעות למערכת היחסים שלהם וחייהם באופן כללי.

שנית, במרבית הפעמים, ניסוח שונה של תשובה זהה עלול להתפרש כסתירה בידי אדם שלישי הקורא את פרוטוקול הראיון ומגיע להחלטה במועד מאוחר יותר. כמו כן, לא אחת עורך הראיון איננו האדם אשר יקבל את ההחלטה בבקשתכם או שיקבלה במועד מאוחר יותר. מכאן, הרי שישנה חשיבות רבה לניסוח התשובות וכן לתיעוד נכון בפרוטוקול הראיון.

להלן תמצית דוגמאות אמיתיות לאי-הבנות:

  • בן-הזוג הישראלי נשאל את הוא מכיר את הוריו של בן-הזוג הזר ומשיב שכן, הוא נשאל אם שוחח איתם ומשיב שכן, דרך הסקייפ. לאחר מכן נשאל בן-הזוג הזר ומשיב שבן-זוגו לא שוחח עם הוריו, כי הם לא דוברים אנגלית. לכאורה סתירה תמוהה ובעייתית. אבל מסתבר, כי בן-הזוג הישראלי נכח בזמן שבן-הזוג הזר שוחח עם הוריו בסקייפ עם מצלמה, ראה אותם, הם ראו אותו, הוא אמר להם שלום, אבל כל אחד מבני-הזוג פירש אחרת את המצב לתשובה האם אכן הישראלי שוחח עם הורי הזר.
  • בני הזוג נשאלים לגבי חברים משותפים, אך כל אחד מבני הזוג מונה חברים משותפים שונים. אמנם שני בני הזוג ענו תשובה כנה, ואכן יש להם חברים משותפים, אולם לאדם הקורא זאת בעת מאוחרת יותר הדבר עלול להיראות כסתירה.

דוגמאות אלו הן טיפה בים, ובהתאם לכך נוכחותו של עו"ד מנוסה הינה חשובה במיוחד. עורכי דין ממשרדנו נמצאים לצד לקוחותינו בכל שלב בטיפול בבקשה, לרבות במהלך הראיון עצמו. עורכי הדין ידעו לעמוד על זכויותיהם של מרשינו לצנעת הפרט וימנעו פגיעה בפרטיותם מעבר לצורך. ובעיקר עורכי הדין ממשרדנו יקפידו על תיעוד נכון של מהלך הראיון ויסייעו במקרה בו ישנה אי הבנה.

זה המקום לזכור את הכלל המנחה את משרדנו – כל עוד הנכם זוג אמיתי, אין להסתיר כל מידע והנכם זכאים להסדרת מעמד של בן/בת הזוג הזרים גם במידה ויש עבר למי מבני הזוג, לרבות שהייה שלא כדין בישראל. זכותכם לחיי משפחה גוברת.

כעורכי דין, האמת היא נר לרגלינו, ובאמצעות הידע וההכוונה הנכונים אין צורך בדבר מלבדה לצורך מימוש זכיותיכם שבדין לחיות את חייכם עם בחירי ליבכם וכראות עיניכם.

הודות לניסיון רב השנים של משרדנו, והודות לייעוץ והליווי המקצועי שהענקנו ללקוחותינו, הצלחנו לגשר על פערי מידע וסתירות שעלו בראיונות זוגיות, ולמנוע מקרים מיותרים של סירוב בקשות זוגיות בגלל אי הבנות או זוטות אשר עלו במסגרת הראיון.

ההליך המדורג

לאחר צליחת הריאיון ואישור הבקשה, מתחיל ההליך המדורג להסדרת מעמדו של בני הזוג הזר. מדובר בהליך שאורך ארבע שנים, במהלכן, יקבלו בני הזוג תעודת זהות זמנית למשך שנה, המקנה להם מעמד של תושב ארעי, ונלוות לו זכויות סוציאליות למשל לפי חוק ביטוח לאומי וחוק בריאות ממלכתי.

משרד הפנים ממשיך לבחון את הזוגיות מדי שנה, במשך ארבע השנים הבאות: בכל שנה נדרשת התייצבות במשרד הפנים, הגשת מסמכי כנות קשר ומרכז חיים עדכניים (תמונות חשבונות וכו'), ומעבר ראיון בהצלחה.

גם במהלך בחינות אלו, עלולות להתעורר בעיות, וזאת לאור מציאות החיים והדינימיות שלהם. לא אחת משרדנו טיפל בלוקחות שמערכות היחסים שלהן ידעו עליות ומורדות ומשרד הפנים לא גילה אורח רוח כלפי זאת. כמו כן, למשרדנו ניסיון עשיר בטיפול בעניינם של בני זוג אשר ההליך המדרוג הופסק בידי משרד הפנים לאור טענות שונות ומגוונות, החל מ"סתירות שעלו בראיון ועד לאי קיום מרכז חיים משותף/משק בית משותף.

באמצעות ייצוג משפטי נכון ומדויק, משרדנו סייע לגשר על הפערים אל מול משרד הפנים או במידת הצורך ערער על החלטות משרד הפנים בערכאות משפטיות, אשר קיבלו את טענותינו, ביטלו את החלטות משרד הפנים ואף השיבו אשרות שבוטלו.

  • א' וש' הנם בני זוג נשואים. בני הזוג החלו בהליך ובמהלך השנים ידעו עליות ומורדות במערכת היחסים שלהם. בשלב מסוים משרד הפנים החליט לבטל את אשרתה של ש' באופן סופי והורה על יציאתה מן הארץ, וזאת לאור העובדה כי בני הזוג עצמם העידו, בכנותם, על הבעיות שעלו בקשר. משרדנו הגיש ערעור כנגד החלטה זו, ובית הדין קיבל את מלוא טענותינו בדבר חוסר הסבירות והאימות שבהחלטת משרד הפנים, הורה על ביטולה והורה למשרד הפנים להשיב לש' את אשרתה וכן לערוך בדיקה נוספת לצורך החזרתם להליך המדורג.

עבר של בני הזוג

לא אחת משרדנו נתקל בבני זוג אשר נדחים בשל "עברם" של מי מבני הזוג, בין אם האזרח הישראלי ובין אם האזרח הזר. בעוד שלרשות הזכות למנוע את הסדרת מעמדם של אזרחים זרים המסכנים את הציבור, במקרים רבים הרשות מותחת זכות זו מעבר לנדרש, ונטפלת לבני זוג גם במקרים אשר אינם מהווים סכנה לציבור הישראלי, בין אם בשל התיישנות ושיקום או בין אם מדובר בעבירות זניחות לחלוטין.

ייצוג משפטי מנוסה ידע לעמוד על זכיות בני הזוג, וידע לאבחן מצבים בהם הרשות חורגת מסמכותה ולגרום לרשות לחזור בה במקרים המתאימים, בין אם תוך פנייה לרשות עצמה או לערכאות משפטיות לצורך מיצוי זכויות.

בתום ארבע שנים, ככל שהכל עבר כשורה, אתם זכאים לבקש מעמד של תושבות קבע או אזרחות. ההבדל הבולט בין השניים הוא שאזרחות מקנה דרכון ישראלי וזכות להשתתף בבחירות, ובנוסף, אזרחות מאוד קשה לשלול. כלומר, גם אם תפרדו ותתגרשו זו מזה חס וחלילה, לא ניתן יהיה לשלול את האזרחות שהוענקה בסיום ההליך המדורג. ככלל, אזרחות ניתן לשלול רק במקרים חריגים ונדירים של התאזרחות על סמך מידע כוזב.

זה היה על קצה המזלג. על מנת שתהיו מודעים למלוא זכויותיכם בהליך כה משמעותי ומשנה חיים, פנו אלינו למידע נוסף ולקבלת ייעוץ פרטני.

בכל מקרה של ספק צרו קשר עם המשרד להדרכה ובחינה של התיק.

מעוניין במידע אודות עו"ד בני זוג מעורבים – נשואים
עו"ד בני זוג מעורבים - נשואים
עו"ד בני זוג מעורבים - נשואים